Předměty

Informatika

Zobrazit aktuality k předmětu

Zobrazit aktuality k předmětu

Informatika umožňuje všem žákům dosáhnout základní úrovně informační gramotnosti - získat základní dovednosti v ovládání výpočetní techniky, orientovat se ve světě informací, tvořivě pracovat s informacemi a využívat je při dalším vzdělávání ve všech ostatních předmětech i v praktickém životě. Získané dovednosti jsou v informační společnosti nezbytným předpokladem uplatnění na trhu práce i podmínkou k efektivnímu rozvíjení profesní i zájmové činnosti.

Výuka informatiky a výpočetní techniky je vyučována na nižším gymnáziu ve všech ročnících (prima, sekunda a kvarta po jedné vyučovací hodině týdně a v třídě tercie ve dvouhodinových vyučovacích hodinách). Výuka je zaměřena dle nového RVP na výuku a praktickou aplikaci algoritmizace a programování. Žáci se naučí programovat ve Scratchi, pracovat s 3D tiskem, stavět a programovat roboty za pomocí robotických stavebnic LEGO Mindstorms a programovatelných desek BBC Micro:bit.

Na vyšším gymnáziu je výuka IVT vyučována ve druhém a čtvrtém ročníku dvě hodiny týdně. Od školního roku 2025/2026 je nově informatika ve 2. a 4. ročníku vyučována dle požadavků nového RVP. V rámci volitelných seminářů je ve třetím a čtvrtém ročníku žákům nabízen seminář z programování (Seminář z programování 1 pro 3. ročník, Seminář z programování 2 pro 4. ročník, v případě potřeby je seminář spojen do jednoho tak, aby byla naplněna kapacita předmětu). Žáci se ve vyučovacích hodinách učí pracovat s moderními technologiemi (např. Umělá inteligence, Arduino vývojové desky, programování v jazyku Python), zabývají se kybernetickou bezpečností, navrhují PC sítě nebo modelují modely na 3D tiskárně.

Třídy jsou v hodinách informatiky dělené na dvě skupiny s maximálním počtem  16 žáků. Výuka probíhá ve dvou odborných učebnách vybavených dataprojektorem, IT učebními pomůckami a žákovskými PC připojenými na internet.

V rámci výuky jsou žáci zapojování do různých soutěží, např. Bobřík informatiky, Bezpečný internet, Technologická Olympiáda, CyberGame, Toure de App, okresní, krajské nebo národní soutěže v programování atd. Výuka někdy bývá doplňována o exkurze zaměřené na poznání oborů, které patří do oblasti IT (návštěva VŠB, semináře odborníků z praxe, workshopy IT, robotické linky a jejich práce apod.).

Maturitní zkouška z předmětu IVT se koná formou ústní zkoušky, která je složena z části teoretické a praktické zaměřené na programování.

Nabídka soutěží pro nadšené informatiky

školní rok 2025/2026

Mediální gramotnost 2025 – ?? Harmonogram soutěže: Registrace týmů: 1.–30. 9. 2025, 1. kolo (online hra): 6.–10. 10. 2025, 2. kolo (online úkol): 16. 10.–6. 11. 2025, Finále (prezenčně v Ostravě): 10.–11. 12. 2025, garant M. Kubiczek
 web: 
https://www.medialniolympiada.cz/

Bobřík informatiky – Termín: listopad 2025 (národní kolo), ústřední/krajské kolo (leden nebo únor 2026), více informaci zde, garant M. Kubiczek,

Bezpečný internet – Termín: 1. Soutěže probíhají od října 2025 do února
 2026. Finálová kola Soutěžního kvízu PLUS se uskuteční dle možností jednotlivých zapojených krajů, více info 
www.KPBI.cz

CyberGame – Termín: 19. – 21. listopadu 2025. Finálové kolo se uskuteční
5. prosince 2025, garant M. Kubiczek,
 web: 
https://www.cybergame.cz/

Technologická olympiáda – Termín: březen 2025, garant M. Kubiczek,
 web: 
https://www.technologicka-gramotnost.cz/olympiada

Okresní a krajské kolo soutěže v programování: Termín: dle příchozí nabídky v MSK na daný školní rok. Garant: M. Kubiczek

Orlovská soutěž v programování – Termín: dle příchozí nabídky v daném školním roce: garant M. Kubiczek

Lancraft (soutěže v League of Legends, Fortnite, StarCraft, CS:GO, Hearthstone atd.) - E-sport – Termín: dle příchozí nabídky v daném školním roce, Garant: M. Kubiczek, web: https://www.lancraft.cz/

Dobrovolné pro žáky (v případě zájmu): 

Vývoj her – Střední průmyslová škola elektrotechniky a informatiky (Kratochvílova 1490/7, Moravská Ostrava) od pátku 24. října 8:00 do soboty 25. října, 15:30. Více informací u Mgr. Michala Kubiczka.

Web: https://itch.io/jam/ostravsky-game-jam-2024

https://www.sgopava.cz/2024/10/28/veni-vidi-vici-vitezstvi-sourozencu-metelkovych-v-prvnim-ostravskem-game-jamu/

Tour de app, garant M. Kubiczek
 Web: 
https://tourdeapp.cz/vzdelavaci-materialy
 

Nabídka soutěží pro nadšené informatiky

školní rok 2023/2024

Bobřík informatiky – Termín 6. – 20.11.2023, více informaci zde, garant M. Kubiczek

Bezpečný internet – Termín od 2. 11. 2023 - 29. 2. 2024,  více info www.KPBI.cz

Orlovská soutěž v programování – Termín říjen 2023, garant M. Kubiczek,  organizuje t.jurdic@nosch.cz

Dobrovolné pro žáky (v případě zájmu): · Tour de app,           https://tourdeapp.cz/vzdelavaci-materialy, garant M. Kubiczek


 

Složení komise

Předsedkyně komise: Mgr. Danuše Chrastecká - chrastecka@gsh.cz

Učitel
aprobace
e-mail
Mgr. Danuše Chrastecká
M, IVT
Mgr. Pavel Krč
D, ZSV, IVT
Mgr. Michal Kubiczek
D, ZSV, IVT

Související aktuality

Bobřík informatiky

19. 3. 2024 | Soutěže

Ve čtvrtek 1.2.2024 se v Ostravě na Gymnázium Ostrava-Zábřeh, Volgogradská 6a, příspěvková organizace, konalo ústřední (krajské) kolo soutěže „Bobřík...

Výuka informatiky na GSH směřuje do budoucnosti!

12. 2. 2024 | Informační sdělení

Po zavedení nových konceptů výuky IT v ČR se i naše škola přidala do moderní výuky IT, která již nějakou dobu běží na naší škole GSH

Soutěž Bobřík informatiky 2023

30. 11. 2023 | Soutěže

Od 10.11.2023 do 20.11.2023 probíhalo na našem gymnáziu školní kolo IT soutěže „Bobřík informatiky 2023“, které se každoročně naše škola účastní. Letos se...

Žák naší školy zvítězil v soutěži v informatice

7. 11. 2023 | Soutěže

V 25.ročníku Orlovské soutěže v informatice zvítězil žák kvarty Lukáš Vachtarčík.

Napište nám

Napište prosím Vaše jméno
Napište prosím kontaktní údaj na Vás
Napište nám prosím nějakou zprávu ;-)

Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobním údajů