Informatika
Informatika umožňuje všem žákům dosáhnout základní úrovně informační gramotnosti - získat základní dovednosti v ovládání výpočetní techniky, orientovat se ve světě informací, tvořivě pracovat s informacemi a využívat je při dalším vzdělávání ve všech ostatních předmětech i v praktickém životě. Získané dovednosti jsou v informační společnosti nezbytným předpokladem uplatnění na trhu práce i podmínkou k efektivnímu rozvíjení profesní i zájmové činnosti.
Výuka informatiky a výpočetní techniky je vyučována na nižším gymnáziu ve všech ročnících (prima, sekunda a kvarta po jedné vyučovací hodině týdně a v třídě tercie ve dvouhodinových vyučovacích hodinách). Výuka je zaměřena dle nového RVP na výuku a praktickou aplikaci algoritmizace a programování. Žáci se naučí programovat ve Scratchi, pracovat s 3D tiskem, stavět a programovat roboty za pomocí robotických stavebnic LEGO Mindstorms a programovatelných desek BBC Micro:bit.
Na vyšším gymnáziu je výuka IVT vyučována ve druhém a čtvrtém ročníku dvě hodiny týdně. Od školního roku 2025/2026 je nově informatika ve 2. a 4. ročníku vyučována dle požadavků nového RVP. V rámci volitelných seminářů je ve třetím a čtvrtém ročníku žákům nabízen seminář z programování (Seminář z programování 1 pro 3. ročník, Seminář z programování 2 pro 4. ročník, v případě potřeby je seminář spojen do jednoho tak, aby byla naplněna kapacita předmětu). Žáci se ve vyučovacích hodinách učí pracovat s moderními technologiemi (např. Umělá inteligence, Arduino vývojové desky, programování v jazyku Python), zabývají se kybernetickou bezpečností, navrhují PC sítě nebo modelují modely na 3D tiskárně.
Třídy jsou v hodinách informatiky dělené na dvě skupiny s maximálním počtem 16 žáků. Výuka probíhá ve dvou odborných učebnách vybavených dataprojektorem, IT učebními pomůckami a žákovskými PC připojenými na internet.
V rámci výuky jsou žáci zapojování do různých soutěží, např. Bobřík informatiky, Bezpečný internet, Technologická Olympiáda, CyberGame, Toure de App, okresní, krajské nebo národní soutěže v programování atd. Výuka někdy bývá doplňována o exkurze zaměřené na poznání oborů, které patří do oblasti IT (návštěva VŠB, semináře odborníků z praxe, workshopy IT, robotické linky a jejich práce apod.).
Maturitní zkouška z předmětu IVT se koná formou ústní zkoušky, která je složena z části teoretické a praktické zaměřené na programování.
Nabídka soutěží pro nadšené informatiky
školní rok 2025/2026
Mediální gramotnost 2025 – ?? Harmonogram soutěže: Registrace týmů: 1.–30. 9. 2025, 1. kolo (online hra): 6.–10. 10. 2025, 2. kolo (online úkol): 16. 10.–6. 11. 2025, Finále (prezenčně v Ostravě): 10.–11. 12. 2025, garant M. Kubiczek
web: https://www.medialniolympiada.cz/
Bobřík informatiky – Termín: listopad 2025 (národní kolo), ústřední/krajské kolo (leden nebo únor 2026), více informaci zde, garant M. Kubiczek,
Bezpečný internet – Termín: 1. Soutěže probíhají od října 2025 do února
2026. Finálová kola Soutěžního kvízu PLUS se uskuteční dle možností jednotlivých zapojených krajů, více info www.KPBI.cz
CyberGame – Termín: 19. – 21. listopadu 2025. Finálové kolo se uskuteční
5. prosince 2025, garant M. Kubiczek,
web: https://www.cybergame.cz/
Technologická olympiáda – Termín: březen 2025, garant M. Kubiczek,
web: https://www.technologicka-gramotnost.cz/olympiada
Okresní a krajské kolo soutěže v programování: Termín: dle příchozí nabídky v MSK na daný školní rok. Garant: M. Kubiczek
Orlovská soutěž v programování – Termín: dle příchozí nabídky v daném školním roce: garant M. Kubiczek
Lancraft (soutěže v League of Legends, Fortnite, StarCraft, CS:GO, Hearthstone atd.) - E-sport – Termín: dle příchozí nabídky v daném školním roce, Garant: M. Kubiczek, web: https://www.lancraft.cz/
Dobrovolné pro žáky (v případě zájmu):
Vývoj her – Střední průmyslová škola elektrotechniky a informatiky (Kratochvílova 1490/7, Moravská Ostrava) od pátku 24. října 8:00 do soboty 25. října, 15:30. Více informací u Mgr. Michala Kubiczka.
Web: https://itch.io/jam/ostravsky-game-jam-2024
Tour de app, garant M. Kubiczek
Web: https://tourdeapp.cz/vzdelavaci-materialy
Nabídka soutěží pro nadšené informatiky
školní rok 2023/2024
Bobřík informatiky – Termín 6. – 20.11.2023, více informaci zde, garant M. Kubiczek
Bezpečný internet – Termín od 2. 11. 2023 - 29. 2. 2024, více info www.KPBI.cz
Orlovská soutěž v programování – Termín říjen 2023, garant M. Kubiczek, organizuje t.jurdic@nosch.cz
Dobrovolné pro žáky (v případě zájmu): · Tour de app, https://tourdeapp.cz/vzdelavaci-materialy, garant M. Kubiczek
Složení komise
Předsedkyně komise: Mgr. Danuše Chrastecká - chrastecka@gsh.cz
Související aktuality
Bobřík informatiky
Ve čtvrtek 1.2.2024 se v Ostravě na Gymnázium Ostrava-Zábřeh, Volgogradská 6a, příspěvková organizace, konalo ústřední (krajské) kolo soutěže „Bobřík...
Výuka informatiky na GSH směřuje do budoucnosti!
Po zavedení nových konceptů výuky IT v ČR se i naše škola přidala do moderní výuky IT, která již nějakou dobu běží na naší škole GSH
Soutěž Bobřík informatiky 2023
Od 10.11.2023 do 20.11.2023 probíhalo na našem gymnáziu školní kolo IT soutěže „Bobřík informatiky 2023“, které se každoročně naše škola účastní. Letos se...
Žák naší školy zvítězil v soutěži v informatice
V 25.ročníku Orlovské soutěže v informatice zvítězil žák kvarty Lukáš Vachtarčík.
Napište nám
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobním údajů