Historie školy

Gymnázium, Havířov - Podlesí, p.o. je jedním ze dvou havířovských gymnázií, má za sebou více než šedesátiletou tradici a významné specifické postavení ("Horní gymnázium") v rámci mikroregionu města a jeho okolí, do lavic usedá již třetí generace žáků, jejichž rodiče nezřídka jsou absolventy školy a gymnázium považují za svou alma mater.

Budova současného gymnázia byla uvedena do provozu v roce 1969, jejím architektem byl Josef Hrejsemnou.   V opavském archivu se dochovaly původní architektonické studie zde a zde Uvítáme další historické fotografie školy i ze soukromých archivu.  

Před školou jsou umístěna dvě sochařská díla: Stopy památek písemnictví  a  Zvěrokruh a sluneční hodiny


Pole pana Folwarczného, na kterém byla později postavena budova gymnázia (levá část fotografie, vpravo stavba budoucího komplexu Merkur):

 

Počátky školy, destalinizace a liberalizace (1956 – 1968)

Nejstarší střední škola v nejmladším městě naší republiky byla založena v roce 1956 jako jedenáctiletá střední škola (JSŠ) po reorganizaci osmileté střední školy (OSŠ Švermova). První školní rok byl zahájen 3. září 1956 otevřením dvou devátých tříd, ve školním roce 1958/1959 měla škola úplný třetí stupeň. První maturanti opustili školu v červnu 1959. Škola od svého založení měnila často své sídlo, do roku 1969 vystřídala čtyři budovy. V roce 1960, po další reorganizaci školské soustavy, škola nesla označení Střední všeobecně vzdělávací škola (SVVŠ).  Od založení školy se mohli studenti věnovat zájmovým aktivitám (např. taneční hodiny, studentské karnevaly). Ve výuce převažovaly technické předměty na úkor cizích jazyků, psychologie, astronomie a logiky. Politické uvolňování se pozitivně odrazilo i ve vedení školy, kdy vedle ředitele školy se k rozhodujícím otázkám mohli vyjadřovat i tři vedoucí profesoři. I naše škola zažila tzv. pražské jaro. Symbolickým završením demokratizačního procesu na naší škole bylo zasazení Stromu svobody 29. října 1968 na školním pozemku v areálu školy v ulici Tajovského, ale to už přicházel mráz z Kremlu. 

Normalizace (1969 – 1989)

Smutné období našich dějin nezačalo pro školu špatně. V roce 1969 se škola nastěhovala do speciálně vyprojektované budovy, kde sídlí dodnes (dnes ulice Studentská, tehdy Rudé armády). Proběhly personální změny, studium bylo prodlouženo na 4 roky, proto se ve školním roce 1970/71 nematurovalo. Velký význam ve výuce získaly tzv. odborné předměty (strojírenství, stavebnictví, technická chemie a další), které byly spojeny s odbornou praxí. Velké prestiži se těšily přírodovědné třídy.  Státní orgány bedlivě sledovaly zemědělské brigády (nejčastěji sklízení chmele a brambor). Na druhé straně dobré výsledky přinášely předmětové olympiády, vysokou úroveň měla středoškolská odborná činnost studentů. Mnozí učitelé se snažili vyvážit technokratickou výuku společenskými a uměleckými aktivitami, jako byly školní akademie a recitační kroužky, široký ohlas měla vystoupení pěveckého sboru Mladá píseň. Studenti navštěvovali divadla a operní představení. Škola udržovala intenzivní mezinárodní kontakty, od roku 1987 přibyl k partnerským školám i anglický Harlow, hornické město staré jako Havířov. Iniciativa ke spolupráci vyšla od Angličanů. V roce 1987 se konal výměnný zájezd studentů obou měst. Po roce 1989 studenti a vyučující jezdili na pracovní stáže. Studenti byli vybíráni na základě konkurzu. Pokud uspěli, obdrželi třítýdenní stipendium, které hradila Nadace Dolu ČSM při gymnáziu Havířov. 

Období transformace (1989 – 2000)

Bouřlivé události na konci roku 1989 se zasáhly i naší školu. Někteří učitelé a starší studenti založili organizaci OF, probíhala politická setkání v tělocvičně. Novým ředitelem byl zvolen RNDr. Vladimír  Mach, RNDr. Karel Foniok odešel jako poslanec na jedno funkční období do České národní rady. Odborné předměty byly zrušeny, velkou podporu získala výuka cizích jazyků. Na škole začali působit zahraniční lektoři. V roce 1990 se konaly první přijímací zkoušky do primy, byla zahájena výuka na víceletém gymnáziu. Postupně byly vybudovány odborné učebny pro výuku cizích jazyků, základů společenských věd, informatiky, hudební a výtvarné výchovy.  V roce 1993 došlo k otevření hvězdárny pro potřeby astronomického kroužku. Mezinárodní kontakty se rozšiřovaly (Bad Reichenhall, Tourcoing). Snad jedinou nepříjemnou změnou bylo zrušení školní jídelny v červenci 1993.  V prostorách bývalé školní kuchyně a jídelny pak v průběhu roku 1994 vznikla učebna zeměpisu, výtvarné a hudební výchovy.


Seznam ředitelů školy 
Jaroslav Helštýn (1956 - 1958)
Jan Bernatík (1958 - 1961)
Josef Kaloč (1961 - 1967)
Jan Bernatík (1967 - 1969)
Václav Svoboda (1969 - 1974)
Jiří Karas (1974 - 1983)
PhDr. Jan Novotný (1983 - 1990)
RNDr. Vladimír Mach (1990 - 1998)
RNDr. Karel Foniok (1998 - 2019)
PhDr. Hana Čížová (2019 - dosud)

Nejnovější období  (2000 - 2020)

 Snížil se počet žáků a tříd

Vlivem nové koncepce ředitele školy reagujícího na demografický vývoj  regionu se snížil počet tříd -  princip dvou paralelních osmiletých tříd a jedné čtyřleté byl změněn na princip jednoho osmiletého gymnázia a dvou paralelních čtyřletých každý sudý rok, počet tříd se z 20 snížil na 14.

V září 2006 tak studovalo na naší škole  ve 20 třídách 589 žáků, z toho v osmi třídách nižšího gymnázia 241, ve vyšších třídách osmiletého gymnázia 224 a ve čtyřech třídách čtyřletého 124 žáků.  Průměrný počet žáků ve třídě byl 29,5.  Na škole vyučovalo 45 učitelů včetně ředitele a dvou zástupců ředitele, z toho 27 žen a 18 mužů.

O devět let později,  v září 2015 studovalo na gymnáziu v 16 třídách 442 žáků. Ve čtyřech třídách nižšího stupně osmiletého gymnázia jich bylo 129, v sedmi třídách vyššího stupně osmiletého gymnázia 164, v pěti třídách čtyřletého gymnázia 149. Průměrný počet žáků ve třídě byl 27,6.  K témuž datu vyučovalo ve škole 36 učitelů včetně ředitele a dvou zástupců ředitele, z toho 25 žen a 11 mužů,

Změnil se systém výuky.

1.září 2007  přineslo velkou změnu v systému výuky. Ministerstvo školství zrušilo jednotné osnovy a jednotlivé školy od tohoto data přešly na své školní vzdělávací plány (ŠVP), které jim dovolily profilovat se určitým směrem, určit sumu vědomostí a dovedností pro jednotlivé předměty a způsob, jakým chtějí žáky vzdělávat.   Poměrně velká volnost je omezena tzv. rámcovými vzdělávacími programy, aby bylo zaručeno určité nutné minimum společné pro všechny tuzemské vzdělávací ústavy. 

Po mnoha hodinách příprav, ale i kompromisů nakonec vznikla koncepce, jejíž hlavní myšlenka je shrnuta ve větě "Z Havířova do Evropy". Důraz je kladen na všeobecné gymnaziální vzdělání s možností rozvíjet své schopnosti a dovednosti v rámci volitelných seminářů.    Studenti předmaturitních ročníků si volí tři semináře a studenti maturitních ročníků dokonce šest seminářů.  Maturantům pak zůstává z povinných předmětů společná jen čeština, matematika, cizí jazyky, ZSV, IVT a tělocvik, tedy 19 hodin týdně, zbylých 12 hodin, tedy 38 %   svého školního vyučování  si volí podle svého zájmu a profesního směřování. 

Nabídka odborných seminářů se snaží reagovat jednak na zájem studentů a jednak na požadavky vysokých škol pro přijímací zkoušky.   Studenti si tak mohou vybírat z nabídky například těchto seminářů:  molekulární biologie a genetika, praktická měření z fyziky, dějiny umění, historie literatury, seminář a cvičení z chemie, anglické reálie, deskriptivní geometrie, diferenciální a integrální počet, programování, psychologie, společenskovědní seminář, seminář a cvičení z matematiky, obchodní angličtina, ekonomie a ekonomika,  mezinárodní vztahy,  geografický seminář, latina, příprava na First Certificate,  právo, stylistika, biologie člověka,  moderní literatura, konverzace ve španělském jazyce, konverzace v německém jazyce a dalších. 

 Změnila se maturita

Dlouho avizovaná změna v oblasti maturitních zkoušek přišla naostro ve školním roce 2010-2011.  Studenti nově maturují ve dvou částech, společné a profilové. Gymnaziální maturita se skládá ze čtyř předmětů, v části označované  "společná" jsou všichni maturanti zkoušeni z českého jazyka a literatury a volí si z cizího jazyka, nebo matematiky. Zkoušky z češtiny a cizího jazyka jsou komplexní, matematika je zkoušena písemně. Ve školní části označované jako "profilová" si pak vybírají dva předměty, kterým byli v průběhu svého studia na gymnáziu vyučování, podobně jako tomu bylo v dřívějších letech.

Maturanti musejí nejprve absolvovat písemné části z českého jazyk a matematiky, nebo cizích jazyků. V češtině píší slohovou práci v rozsahu cca 250 slov a tzv. didaktický test ověřující zejména znalosti mluvnice, z cizího jazyka je čeká kromě didaktického testu a poslechu i krátká slohová práce ověřující jejich schopnost komunikovat.

Tato koncepce se však po roce 2020 pozvolna měnila, v roce 2024 se maturovalo z předmětů podle výše uvedeného principu, ale společná část maturitní zkoušky již obsahovala jen didaktický test hodnocení jen vyjádřením procentuálního výsledku, ostatní části přešly zpět do gesce škol. 

Významnější rekonstrukce:

  • 2005 rekonstrukce venkovního areálu
  • 2010 - kompletní obměna rozvodů vody a sanitární techniky budovy A
  • 2011 - nové šatní skříňky (významně přispělo SRPŠ)
  • 2013 - výměna oken 
  • 10/2014 - 04/2015 zateplení všech pavilonů školy, oprava střech 
  • 2022 - kompletní rekonstrukce elektroinstalace (léto 2022, léto 2023, léto 2024)
  • 2023 - energetické úspory - rekuperace, venkovní žaluzie
  • 2024  - plánovaná rekonstrukce tělocvičny 

Více o obnově materiálního vybavení školy v posledních letech zde