Projekty školy

Pokusné ověřování kombinovaného vzdělávání

Projekt pokračuje i třetím školním rokem 2024 - 2025.

Projekt je na naší škole určen pro žáky maturitních a předmaturitních ročníků.  Během týdnů distanční výuky žáci obdrží v pondělí ráno prostřednictvím Teams nebo Bakalářů zadání práce na celý týden ze všech svých zapsaných předmětů a během týdne distanční výuky tyto úkoly zpracovávají. 

Cílem PO KV je pro nás zejména: 

  • rozvoj samostatnosti, 
  • uvědomění si nutnosti plánované organizace času, time managementu
  • přenesení odpovědnosti za vlastní vzdělávání na žáka, aktivně se podílet na svém vzdělávání 
  • umožnit žákovi rozvrhnout si svůj čas, věnovat se tématům a předmětům, kterým žák chce a potřebuje
  • vytvořit prostor pro kreativní práci žáků 

Žáci mohou pracovat na svých úkolech samostatně doma, mohou spolupracovat se svými spolužáky, mohou také využít prostory školy, navštívit knihovnu, studovnu a jiné státní instituce.  Pedagogové jsou samozřejmě připraveni poskytnou jim podporu, žáci mohou svou práci před odevzdání konzultovat. 

Ve školním roce 2024-2025 bude probíhat distanční část výuky v týdnech: 

  • 14. - 18. říjen 2024
  • 18. - 22. listopad 2024 
  • 20. - 24. leden 2025
  • 17. -  21. březen 2025 
  • 19. - 23. květen 2025

Aktuální info MŠMT ke Kombinovanému vzdělávání k červenci 2025:

Kombinovaná výuka se uplatňuje při denní formě vzdělávánía rozumí se jím plánované a systematické střídání výuky ve škole (prezenčně) a mimo školu (distančně, např. z domova, z DM, knihovny), tedy s využitím technických prostředků pro vzdělávání na dálku bez osobní přítomnosti žáků v části vyučovací doby ve škole. Jejím cílem je způsob vzdělávání, kterým se posiluje žákovská autonomie, jeho kompetence a dovednosti, podporuje se samostatnost a odpovědnost za své vzdělávání.

Hlavním cílem pokusného ověřování je připravit kvalitní podklady pro rozhodování MŠMT o tom, zda a jak začlenit kombinovanou výuku do systému vzdělávání ČR a připravit podklady pro případnou právní úpravu a následně odborné podklady pro metodickou podporu škol při realizaci kombinované výuky.

V prvních fázích ověřování vznikla definice základních parametrů kombinované výuky, které by mohly být součástí školského zákona a prováděcích vyhlášek. Definovaly se základní pojmy - kombinovaná výuka, distanční výuka, synchronní a asynchronní výuka. Stanovil se minimální podíl distanční části pro 1. a 2. stupeň ZŠ, pro SŠ a pro ZUŠ.

Protože se jedná o otázku přinášející do systému vzdělávání zcela nové, dosud málo prověřené prvky, bylo nezbytné dále ověřovat různé organizační modely kombinované výuky v různých podmínkách. Proto byl vytvořen Dodatek č. 3, který pokusné ověřování prodloužil do 30. 9. 2025 a specifikoval kritéria v podobě, která by se mohla být využita pro novelu školského zákona a prováděcích předpisů.

MŠMT následně připravilo návrh novely školského zákona, který zavádí kombinovanou výuku jako standardní podobu výuky v denní formě vzdělávání. Tento návrh byl součástí novely školského zákona postoupené Poslanecké sněmovně. S ohledem na tuto skutečnost se prodloužilo pokusné ověřování o další 1 školní rok, aby zapojené školy mohly pokračovat v jeho realizaci.


Účast v projektu probíhala ve školních letech 2021-2022, 2022 -2023 a 2023-2024

PO KV se vztahuje na žáky maturitních a předmaturitních ročníků, žáci se učí 4-5 týdnů běžným způsobem ve škole a týden mají plně distanční výuku. 

Cílem je vést žáky k dovednostem plánovat si čas, pracovat samostatně svým tempem, pracovat se zdroji, možnost věnovat se některým předmětům a tématům hlouběji podle svých potřeb.

Vzdělávání prochází v současné době turbulentními změnami, jejichž hnacím motorem jsou moderní technologie, které mají potenciál podporovat, obohacovat a personalizovat výuku, ale i vytvářet zázemí pro synchronní setkávání v online prostoru, což do značné míry "osvobozuje" studenty i pedagogy od výuky v uzavřených prostorách učeben. Tyto změny nás nutí přehodnotit způsob, jakým přemýšlíme o designu výuky a o roli jednotlivých aktérů (učitelů, žáků). Kombinované vzdělávání zvyšuje flexibilitu ve vzdělávání a dává studentům větší kontrolu nad jejich vzdělávacími aktivitami a časem, místem, způsobem a tempem učení. Vyšší míra flexibility umožňuje maximalizovat vzdělávací funkce a učení lépe přizpůsobit životnímu stylu a potřebám současné generace studentů. 


Více o projektu zde a zde