Aktuality

Balkán 2024

23. 10. 2024 | Zeměpis | mgr. Petr Michálek 15×

Žáci našeho gymnázia navštívili 4.-11.10.2024 Balkánský poloostrov. Užili si blaha celodenního cestování autobusem, viděli balkánská města, památky a seznámili se se zdejšími životními podmínkami.

Balkán

První den jsme si po dlouhé cestě autobusem protáhli nohy v historickém městě Dubrovník v Chorvatsku, kde jsem se pokochali zdejšími honosnými stavbami a památkami. Filmoví fanoušci vědí, že se nádherné středověké hradby a mnohé další místní stavby objevily v kultovním seriálu Hra o trůny. Poté jsme přejeli do Budvy v Černé Hoře, kde jsme večer navštívili centrum a nalezli azyl na 5 dní v místním hotelu.

Následující den jsem si užili dopolední procházku k ostrovu Sveti Stefan a odpoledne návštěvu Boky Kotorské, jejíž překrásná zátoka je zapsána na seznamu světového dědictví UNESCO.

Třetí den jsme zhlédli obec Njegoš, kde jsem uskutečnili exkurzi ve zdejší výrobně pršutu. Dále jsem navštívili město Cetinje, bývalé hlavní město Černé Hory a nakonec i nynější hlavní město Podgorica, které se mimo jiné pyšní slavnou pravoslavnou katedrálou Vzkříšení.

Čtvrtého dne jsme se přesunuli do poněkud exotické Albánie, prozkoumali jsme hlavní město Tirana a seznámili se s jeho historií. Zaujaly nás na jednu stranu moderní budovy evropského stylu a na straně druhé značná chudoba některých místních obyvatel.

Další den jsme zavítali do Bosny a Hercegoviny nejprve do města Stolac, kde jsme obdivovali vodopády na řece Bregava a poté do historického města Mostar.

Šestý den jsme společně prozkoumali údolí bosenských pyramid a navečer absolvovali prohlídku hlavního města Sarajeva, kde jsme okusili zdejší typické pokrmy.

Poslední den, již cestou zpět do České republiky, jsme si prohlédli krásné maďarské hlavní město Budapešť, dozvěděli se něco o jeho slavné historii a načerpali sílu na další cestu autobusem ve zdejších termálních lázních.

Těsně před půlnoci téhož dne jsme v plném počtu, živí a zdraví přijeli zpět do Havířova nabyti novými vědomostmi a obohaceni nezapomenutelnými zážitky.